Zelo
pogost razlog, ki vodi do neetičnega, nemoralnega vedenja in/ali
odločanja, so finančne težave (npr. ostaneš brez službe in s tem brez
rednih prihodkov, mogoče ne boš imel moči, da boš razmišljal etično, moralno... STRAH)
„Mnogim ljudem manjka le denar, da bi bili pošteni“
Carlo Dossi
STRAH
je občutek, ki je človeku omogočil preživetje naravne selekcije zgodovine. Vsi
smo potomci človeka, ki je prepoznal nevarn ost, ki jo je aktiviral notranji občutek strah.
To, da je nekoga strah, je tako človeško kot vsaka osnovna človeška potreba. Živimo v svetu, v katerem nam na vsakem koraku preti nevarnost. Zato smo v ranem otroštvu smo pod budnim nadzorom staršev, saj otrok ni sposoben kompleksnega dojemanja okolice, še posebej sedaj, ko tehnologija narekuje naš napredek.
To, da je nekoga strah, je tako človeško kot vsaka osnovna človeška potreba. Živimo v svetu, v katerem nam na vsakem koraku preti nevarnost. Zato smo v ranem otroštvu smo pod budnim nadzorom staršev, saj otrok ni sposoben kompleksnega dojemanja okolice, še posebej sedaj, ko tehnologija narekuje naš napredek.
Strahovi so prisotni vedno, ko se pojavijo določena
tveganja. Toda stopnja tveganja je povezana z znanjem, zato so stvari jasne: če
nečesa ne znaš, te je bolj strah, kot če znaš. In prav zato strah ne sme biti
razlog, da se nečesa ne lotimo, temveč naj bo spodbuda, da začnemo pridobivati
znanje.
V psihološkem smislu je strah občutek, ki nas
opozarja, da nismo sposobni, da bi obvladali položaj, v katerem se znajdemo.
Znano je tudi, da se je večina ljudi začela ukvarjati s podjetništvom zato, ker
se je morala. Neprijetne razmere so jih prisilile, da so premagali strah in
naredili tisto, kar jih je plašilo.
Značilna vsebina začetnih strahov je, da so
megleni, nestrukturirani. To je posledica že omenjenega neznanja oziroma pomanjkljivega znanja. In zato je bistveno, da strah konkretiziramo.
Tako strah dojamemo in se laže z njim spoprimemo. S STRAHOM
se da, preko izogabanja, relativno dobro shajati v življenju, ampak bistevno
je, da se z njim spoprimemo, spopademo. Torej narediti moraš ravno tisto česar,
te je strah (npr. strah te je kač, ampak najboljše zdravilo je, da se s strahom
soočiš tako, da si kačo položiš čez rame in ji dovoliš, da te spozna...tudi sam
sem to naredil...
Moram reči, da sem kačo spoštoval, in prepričan sem, da je ona to čutila. Ta lepotec je rdečerepi udav...Majku sm švicu...
STRAH je potrebno kvantificirati, ovrednotiti, bolj konkretizirati. Največkrat rečemo: »Ne vem česa me je strah, kar nečesa...?« Sicer je strah zelo abstrakten.
Vse strahove pridobimo in posvojimo v najzgodnješih letih svojega življenja. Različni strahovi, ki jih imamo, nadzorujejo naša življenja. Če v našem otroštvu strah ni bil ustrezno reguliran, bomo imeli v nadaljnjem življenju probleme pri soočanju z njim. Seveda pa so prav tako
različna travmatična doživetja odgovorna za naše strahove.
Na vsako odločitev, ki jo sprejmemo, in na vsako dejanje vpliva na tak ali drugačen način tudi STRAH.
STRAH
je odločujoč dejavnik slehernega vzgojnega procesa, ne glede na kateri ravni
človekovega sožitja poteka.
Katere vrste
strahu poznamo oziroma česa nas je ljudi najbolj STRAH
?
Naslednje tri vrste strahu vplivajo v veliki meri
na naše vedenje, ravnanje, in so zato oporne za vsako manipulativno igro:
1. strah, da bi pridobljeno spet izgubil
Cilj metode je ustvariti odvisnot in dobiti
nasprotnika v roke. Si ga podrediti tako, da se mu da nekaj, od česa se ne bo
hotel ločiti. Če ne boš storil, kar od
tebe zahtevam bom moral to, kar sem ti dal, žal, spet vzeti. Najvažnejša točka
metode, kako nekoga spravimo v odvisnot in ga na ta način napravimo zrelega za
manipulacijo, je torej v tem, da ga prestrašimo, da bi utegnil izgubiti,
kar si je pridobil in na kar se je navadil.
Ta princip, izpopolnjen in prefinjen, okrašen s
številnimi olepšavami in ljubeznivostmi, je učinkovit na skoraj vseh področjih
življenja. In vsakdo metodo uporablja, da bi mu prinesla korist. Vsakdo jo,
samoumevno, uporablja, kolikor mu ravno dovoljujejo njegove možnosti (udobje v
številnih uradih in na puščobnih delovnih mestih – služba sicer ni ne vem kako
razburljiva, daje pa mi varnost – plača, dopust, dodatno pokojninsko
zavarovanje, pokojnina. Zakaj bi se temu odrekel ? Poznate takšne argumente ?
Gotovo jih. Iz STRAHU
da ne bi izgubili, kar imajo, opravljajo milijoni ljudi svoje delo brez
veselja. Sprijaznili so se z življenjem, ki ga že dolgo ne določajo sami.
Kdo je kriv oz. ali gre resnično za vprašanje krivde, če vsakdo, naj bo
kdorkoli in kjerkoli, poskuša poskrbeti za svoje dobro tako, da izkorišča STRAH drugega ? Dejansko deluje sistem le v
součinkovanju dajanja in jemanja.
2. strah pred negotovostjo
(zavarovalnice zavarujejo STRAH
pred negotovostjo)
3. strah pred realnostjo
Naše življenje je
nenehen razkorak med željami in
realnostjo (finančno zmožnostjo), ki ovira izpolnitev teh želja. Naše dobro
počutje (psihološki vidik) je veliki meri odvisno od tega, kako omenjeni razkorak rešujemo (naredil sem raziskavo o STROŠKIH GOSPODINJSTVA in
BANČNIH STROŠKIH in na tej osnovi že ukrepal...).
Realnost lahko sprejmemo in poskusimo iz nje napraviti, kar je
največ mogoče.
Pred realnostjo lahko bežimo, ker se bojimo, da ji ne bomo kos.
Vsak uspel poskus, da realnosti iztrgamo delček svojih želja, bo okrepil našo samozavest.
Vsak pobeg pred takim poskusom bo povečal STRAH, da bi utegnili doživeti
poraz tudi pri naslednjem poskusu.
Lahko bi rekli: Večji kot je strah manj je samozavesti in obratno...
Od česa je torej odvisno, kako bomo ravnali ?
Pretežno od tega, kakšen je naš odnos do resničnosti.
Večina naših konfrontacij z življenjskimi
realnostmi je povezanih z naravnim
strahom, da jim ne bomo kos.
Če je en način, kako se osvobodimo STRAHU,
ta, da se strašni resničnosti umaknemo, pa je drugi, da resničnost obvladamo.
Beg
– kratkoročno se znebimo strahu, ki nam povzroča neugodje, vendar ga ne
odpravimo. Potlačimo strah in z njim tudi željo. Želja torej obstaja, nekoč se
bo spet oglasila in zahtevala zadovoljitev. Z njo se bo ponovno pojavil STRAH
verjetno močnejši kot prvič. To je razumljivo. Kajti, če se je kdo izognil
težavi, namesto da bi se z njo spoprijel, bo njegova samozavest – kot že vemo –
pri drugem poskusu šibkejša.
Obvladanje – ves čas, od trenutka odločitve: Problem bom
rešil, spoprijel se bom z realnostjo – pa do dejanske zmage, se STRAH
samo povečuje. Bojimo se ravno napetosti
med načrtom in razrešitvijo. Strah
pred njo je razlog, zakaj si toliko ljudi raje izbere udobnješo pot pobega,
kot pa da bi se izpostavljali STRAHU,
da resničnosti ne bodo kos.
Priljubljena metoda, kako se izognemo reševanju
velikega problema, je tudi, da napihnemo
manjši problem.
Pojav, ki ga imenujemo »LAKOTA PO SENZACIJAH«
, je odlično sredstvo, kako ob tuji nesreči, zli usodi zmanjšamo svoj STRAH
pred realnostjo.
Sem v letalu. Verjetnost, da se mi kaj zgodi obstaja, vendar je
minimalna. Tega se zavedam in to zavestno sprejmem. Torej če se to zgodi, se
moram pač sprijazniti. Ta metoda premagovanja STRAHU
je torej sestavljena iz dveh bistvenih komponent:
1.PRVIČ – da se ne predamo
nekemu nejasnemu in negotovemu občutku
2.DRUGIČ-odločimo
se, kaj bi v danih razmerah storili, kaj se nam zdi najboljša rešitev.
Vse ostalo, česar ne moremo predvideti in na kar
nimamo vpliva, moramo preprosto sprejeti. Pri tem tvegamo, da bi se lahko
zgodilo, toda za tveganje smo se zavestno odločili.
Ker
je z zastraševanjem možno vplivati na
človekove odločitve, si tisti, ki to vedo, prizadevajo pri svojem
nasprotniku v manipulativni igri zbuditi STRAH,
ga ohranjati in po možnosti ali potrebi poglobiti, da bi ga lahko uporabili v
svojo korist.
Učinkovita metoda, s
katero lahko v veliki meri obvladamo strah, je njegova racionalizacija.
V vseh časih je bilo vse podvrženo spreminjanju.
Navade, običaji, jezik in življenjski nazor, da celo morala – vse se je
spreminjalo. Samo STRAH je
ostal enak.
STRAH
je vse prežemajoč psihološki pojav našega časa.
Za
test...PRIPRAVI SEZNAM BOJAZNI, ki si jih spoznal iz lastnih izkušenj in
jih opazil tudi pri drugih ljudeh (345 točk).
Če poznaš STRAHOVE
drugih (to najlaže preizkusiš tako, da spoznaš svoje STRAHove...),
lahko tudi bolj previdevaš njegova vedenja in ravnanja. Tudi s povsem
preprostimi, vsakdanjimi odločitvami, je STRAH
zelo navzoč (strah pred smradom iz ust, strah, da bi se osmešil-ne moreš
preprečiti, da bi se komu zdelo smešno, kar se meni zdi smrtno resno, strah, da
bo otroka povozil avto-a ga bom zato zaklenil v hišo, strah, da ga ne bom
spustil...)
Proces
odločanja
Proces odločanja in njegov rezultat sta bistveno odvisna od naslednjih
štirih komponent:
1. splošnega pristopa, ki ga ima človek, ki odloča
2. njegovega vedenja o predmetu,
o katerem odloča (znanje, razum, racionalnost)
3. oseb, ki na proces odločanja posredno ali neposredno vplivajo
4. osebnega stanja, razpoloženja v času odločitve (čustva, emocije)
Cilj
slehernega vplivanja na odločitev je v čim večji meri omejiti kritično
sposobnost presoje človeka, ki odloča, ter njegovo misel usmeriti k ugodnostim
naše predlagane rešitve.
»Če se ne odločamo sami, deljajo to namesto nas drugi.«
Vse, kar počnemo in kar smo, če
smo srečni ali nesrečni, če vsak dan živimo polno življenje ali ne, vse je
odvisno od naše sposobnosti, če se znamo pravilno odločiti.
»Veš, tako sem srečen, da si vsak večer rečem, če
se jutri zjutraj ne boš zbudil, si svoje življenje preživel tako, kakor si ga
želel živeti«. Vsa skrivnost
je v tem, da vem kaj hočem, in to tudi počnem. Nikomur
ne prepuščaj odločitve o tem, kaj naj počnem in kaj mu življenje dela vredno
življenja.
Predvsem ljudje
ne vedo natančno, kaj zares hočejo v življenju. Pretežno prepuščajo
drugim, da prevzamejo odločitve namesto njih. In ti drugi so seveda zainteresirani, da pri tem skrbijo za svoje
ugodnosti.
Toda ali nas kdo nauči kako se pravilno
odločati ?
Predvsem pri majhnih, dozdevno nepomembnih
vsakdanjostih. Kot pravijo...hudič je v podrobnostih.
Ljudje večinoma sprejemamo le trenutne odločitve (o isti stvari sodimo lahko čez eno uro
povsem drugače, odvisno od razpoloženja in na podlagi kake nepomembne
podrobnosti...).
Ko se odločamo, največkrat sledimo impulzom[1],
ki so v času odločitve najmočnejši. STRAH,
da ne bi česa narobe naredili. Sploh ničesesar narediti ali narediti slab
kompromis je nato najpreprostejši način obvladovanja realnosti. Vzrok pa
je tudi v tem, da takšni ljudje ne poznajo celotne informacije, ki je za
odločitev pomembna.
Kdor pozna ves sklop, ves
kontekst, ima v igri vsakodnevne manipulacije v rokah dragocen adut, ki
mu ne omogoča samo, da sprejema odločitve v svojo korist, ampak da vpliva tudi
na odločitve drugih – v svojo korist.
Kdor želi
vplivati na odločitev, bo tistega, ki naj bi se odločil, samo enostransko
informiral (o tem govori t.i. asimetrija informacij in/ali teorija agenta, ki je še posebej prisotna v finančni industriji...)
»Poznavanje predmeta
odločitve je za rezultat odločilnega pomena.«
Nepravilne odločitve do katerih je, po mnenju
vodstva podjetja prišlo zaradi pomanjkljivih informacij.
Osupljivo je, kako malo vrednosti posvečamo ljudje potrebi, da bi se
o predmetu svoje odločitve dejansko informirali. Pravzaprav skoraj nihče, ki pričakuje od nas odločitev v njegovo
dobro, ni zainteresiran, da bi nas resnično informiral.
Toda kdo je zares zainteresiran, da bi nam
naštel slabe strani neke stvari, če bi nas rad pripeljal do odločitve, v kateri
vidi ugodnosti zase ?
Ne vzamemo si časa, da bi poiskali alternative
ter jih med seboj pretehtali, preden se odločimo.
"Mladi mož, najpomembnejša lastnost politika je, da
obvlada umetnost misliti na eni ravni in govoriti na drugi". To ni hinavščina, ampak politika, ni pa etično. Seveda bi bilo sožitje med ljudmi mnogo lažje, če bi se vsakdo brezpogojno
držal etičnih načel ampak, se ne !
»Jaz povem
odkrito, kar mislim«. Dolgčas!
Če se kdo ravna po tem načelu, lahko vedno
znova ugotavlja, kako majhen vtis zapusti pri ljudeh.
Prevečkrat prepuščamo reagiranje na težave, svojemu
trenutnemu razpoloženju. Nam gre za to, da med svoje MIŠLJENJE in GOVOR zavestno
vgradimo nadzorni mehanizem, ki deluje tako rekoč avtomatično, ne glede na naše
trenutno počutje.
1.Kaj hočem s tem, kar bom rekel,
doseči ?
2.Kaj moram reči, da bom želeni cilj
dosegel ?
Vsakemu človeku lahko rečete
vse. Zares vse. Odvisno je samo od tega, kako to
storite.
Kdor torej živi v prepričanju, da obstaja kar koli,
o čemer »se ne da govoriti«, ne bo nikoli sposoben vplivati na druge ljudi v
svoje dobro.
Kateri so torej razlogi, da se ne odločimo za
pogovor, ki bi nas približal cilju ? Pravzaprav obstaja samo en vzrok: STRAH pred neznanim. Ne vemo kako bo nasprotnik
reagiral. Bojimo se poraza ali tega da bi se osmešili. Ker si sami ne znamo
predstavlajti, kako bo pogovor potekal, ga rajši sploh ne začnemo.
Vaša zadeva je lahko še tako dobra, samoumevna ali
dragocena, drugi jo bodo videli in obravnavali samo tako, kakor jo boste vi znali predstaviti. Odločilno pri tem bo vedno,
naj je vaše lastno prepričanje še tako pomembno, kaj nasprotnik misli o zadevi.
To poudarja nujnost metode, da v središče manipulativnega pogovora ne postavimo
sebe, ampak nasprotnika.
Če v naši razpravi izhajamo le iz tega, da je
pomembno predstaviti stvar tako, kot ustreza njeni vrednosti, pa naredimo v
praktičnem življenju še korak dalje. Z marsičem kar počnemo in rečemo, se
poskušamo drugim predstaviti boljše, kakor sami menimo, da smo.
Potrebe in čustva
Na kaj pravzaprav mislimo, ko govorimo o čustvih
ali emocijah ?
Če so naše osnovne potrebe razvijejo, se oblikujemo
v sočutne ljudi.
Čustva imajo (v odnosu do razuma) pomen nečesa
neracionalnega. Logično je, da se lastnih čustev ljudje celo sramujejo in jih
zato skrivajo pred drugimi. To je zelo nevarno
za psiho človeka in stresna stanja.
Nerazumevanje
lastnega čustvovanja seveda človeka vodi v nerazumevanje čustovanja
drugega, kar se kaže kot nelagodnost
ali STRAH
pred čustvi drugih oziroma STRAH pred iracionalnostjo drugega. Opisana zabloda, da so
čustva iracionalna, se nanaša zlasti na neprijetna
čustva.
Čustva so vselej logična. Logika čustev glede na merila po katerih
subjekt ocenjuje situacijo, v kateri
doživlja čustva. To kar so refleksi za telo, so za psiho čustva.
Občutek je tisti, ki ga nenehno čutimo, čustva pa
doživljamo samo občasno. Čustva občutimo samo v situacijah, ki se nam zdijo
pomembne. Da subjekt občuti ustrezno čustvo, sploh ni potrebno, da je zares v
stimulusni situaciji; dovolj je, da si tako situacijo predstavlja, bodisi v procesu spominjanja bodisi v procesu domišljije, in se nato odzove s
čustvom. Da nastane čustvo, mora obstajati smisel (pomen), ki je ocenjen kot
pomemben. Čustva spodbujajo mentalne procese in tako tudi
mišljenje. Napačno stališče, da čustva mišljenje zavirajo. Mogoče je sočasno
misliti in čustvovati.
Ne
smemo dušiti svojih čustev.
Dokler človek ne bo dojel svojih čustev, ne bo
mogel razumeti samega sebe, pa tudi drugega človeka ne.
Družba oblikuje ljudi in družba je tista, ki nas
močno zaznamuje. Bolj kot je družba razslojena, manj imamo sebi enakih, manj je
ljudi s katerimi imamo lahko enakovredne, vzajemne odnose. Vse kar imamo so
razlike in neskončna hierarhija. Lahko se pohvalimo z neverjetno zmožnostjo
raznolikosti. Poznamo več sistemov prepričanj in vrednot, slogov, vrst družin
in načinov vzgoje.
Potreba je stanje telesnega ali
psihičnega, neravnotežja, ki ga povzroča nek primanjkljaj v organizmu (snovi,
informacij, ljubezni...).
Fiziološke potrebe
- po hrani, vodi, kisiku, spolnosti, spanju,
počitku, stalni telesni temperaturi…
- ko je porušeno telesno ravnovesje
- so univerzalne, vrojene, njihova
zadovoljitev je nujna za obstoj posameznika oz. vrste (npr. spolne
potrebe)
Psihosocialne potrebe
- po ljubezni, delu, svobodi, moči,
spoštovanju, partnerstvu, družini, delu, podrejanju, dominiranju, redu,
lepoti…
- ko je porušeno psihično ravnovesje
- nekatere potrebe so vrojene, veliko pa jih
je pridobljenih pod vplivom socialnega okolja in individualnih
Posledica nezadovoljenosti potreb:
- fizioloških: telesne motnje, življenjska ogroženost,
smrt, ne razvijajo se višje potrebe
- psihološke: občutja nezadovoljstva,
manjvrednosti, slaba samopodoba, upad motivacije
Človek nezadovoljenost enih potreb lažje prenaša kot
nezadovoljenost drugih, torej so določene potrebe močnejše.
Vse navedene potrebe so osnovne in vrojene in jih moramo
imeti vsaj delno zadovoljene, če želimo dobro funkcionirati. Hierarhija obstaja
glede na moč potreb (brez zraka umremo…). Višje potrebe lahko pričnemo
zadovoljevati šele, ko so nižje vsaj približno zadovoljene. Dokler smo
lačni, iščemo le hrano. Toda četudi nezadovoljenost fizioloških
potreb najtežje prenašamo, nam, ko so enkrat zadovoljene, nič več ne pomenijo.
Psihološko postanejo pomembnejše višje potrebe.
„Nižje“ potrebe so bolj vrojene in
splošne, „višje“ pa bolj individualne in odvisne od kulturnega okolja. Človek
bi naj bil po naravi dober in nesebičen, ker pa okolje ni
vedno ugodno in zadovoljevanje vrojenih potreb frustrira, se pojavi agresivno
vedenje (razlika od Freuda, ki je verjel, da je agresivna energija
vrojena).
Na najvišjem mestu v hierarhiji je potreba po samoaktualizaciji. Maslow pravi, da vsak človek „po naravi“ teži k osebnostni rasti, to je k razvijanju tistih motivov in interesov, pri katerih najde občutke notranje izpolnitve in zadovoljstva: “Večina ljudi potrebuje ljubezen, varnost in zadovoljitev drugih osnovnih potreb, ki jih lahko zadovoljijo le od zunaj. Šele takrat, ko zunanji zadovoljevalci nasitijo ta notranja pomanjkanja, se začne resnični problem individualnega razvoja človeka, začne se samouresničevanje.” Ta težnja k samouresničitvi bi naj bila osnovno gonilo razvoja osebnosti.
Na najvišjem mestu v hierarhiji je potreba po samoaktualizaciji. Maslow pravi, da vsak človek „po naravi“ teži k osebnostni rasti, to je k razvijanju tistih motivov in interesov, pri katerih najde občutke notranje izpolnitve in zadovoljstva: “Večina ljudi potrebuje ljubezen, varnost in zadovoljitev drugih osnovnih potreb, ki jih lahko zadovoljijo le od zunaj. Šele takrat, ko zunanji zadovoljevalci nasitijo ta notranja pomanjkanja, se začne resnični problem individualnega razvoja človeka, začne se samouresničevanje.” Ta težnja k samouresničitvi bi naj bila osnovno gonilo razvoja osebnosti.
Ni komentarjev:
Objavite komentar