ponedeljek, 23. marec 2015

Slovenski pokojninski sistem

 Zakaj Slovenija potrebuje učinkovit pokojninski sistem ?

POKOJNINSKI STEBRI v slovenskem pokojninskem sistemu
Državni zbor je leta 1992 s sprejetjem Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju zastavil pot reform in razvoja novega pokojninskega sistema. Pokojnina kot glavni vir prihodkov upokojencev (ZPIZ-1 , 1999-2001), bo v prihodnje sestavljena iz treh delov:
1.) del pripada upokojencu po medgeneracijskem sporazumu (I. STEBER-javna pokojnina)
2.) del je pokojnina pridobljena iz naslova obveznega DPZ, tako imenovana poklicna pokojnina (II. STEBER-obvezno),
3.) del je pokojnina pridobljena iz naslova PDPZ (II. STEBER-prostovoljno DPZ)
Trenutni slovenski pokojninski sistem (točneje rečeno I. STEBER oz. zagotavljanje javne pokojnine) temelji na sistemu sprotnega kritja oziroma na pretočnem sistemu oziroma dokladnem sistemu financiranja (ang. Pay-As-You-Go...PAYG). Tak sistem lahko deluje preko aktivnega prebivalstva, ki plačuje socialne prispevke, ki zagotavljajo sprotno izplačevanje pokojnin za generacijo sedanjih upokojencev. To razmerje se v Sloveniji vse bolj zmanjšuje – trenutno za enega upokojenca dela 1,36 zaposlenega oziroma jih toliko plačuje prispevke.
Tukaj manjkata še III. STEBER in IV.STEBER, ki v praksi še nista zaživela. Oba tudi zakonsko in davčno nista urejena. V Sloveniji omenjamo samo III. STEBER, o IV.STEBER-u pa se niti govori ne, čeprav je lahko izredno pomemben vir prihodkov. Ogromno starih ljudi v Sloveniji živi samih v velikih nepremičninah, ki jih niti v sanjah ne more vzdrževati, hkrati pa so največkrat še potrebni socialne podpore s strani države.
Ocenjujem, da je tukaj priložnost in izziv, ki ga naj država regulira na način, da bo doživljensko vzdrževanje starejših na domu čimdlje mogoče in finančno vzdržno. Tako za posameznika kot državo. Zopet bo potrebno doseči kompromis (psihološki motiv lastnine je v Sloveniji zelo zakoreninjen in to je največji izziv za spremembe.

I. STEBER – starostna pokojnina[1]
Različne strokovne institucije in ugledni posamezniki prihodnjemu položaju upokojencev ne napovedujejo blaginje.
Živimo v upanju, da bo prvi pokojninski steber ostal stabilen pokojninski steber, v funkciji medgeneracijske solidarnosti. Res je, da upanje umira zadnje kot pravimo, a bolj realno in potrebno je korenito ukrepati na tem področju. Realnost je taka. Kot izvira iz letnega poročilo ZPIZ-a za leto 2014 je povprečna neto starostna pokojnina znašala 613,13 evra, kar je 0,4 odstotka manj kot v letu 2013. Razmerje med povprečno pokojnino in povprečno plačo se je v letu 2014 znižalo na 56,1 odstotka (lani 56,6 odstotka), razmerje med povprečno starostno pokojnino in povprečno plačo pa na 61,0 odstotkov (lani 61,7 odstotka).

II. STEBER – dodatno pokojninsko zavarovanje
Dodatno pokojninsko zavarovanje je namenjeno osebam, ki so že vključene v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje, vendar si želijo dodatno socialno varnost v obdobju po upokojitvi.
Bistvo II. STEBER-a je, da pri dodatnem pokojninskem zavarovanju prevzema zavarovanec naložbeno tveganje z minimalnim zajamčenim donosom na vplačane čiste premije. Za odmero dodatne pokojnine iz tega zavarovanja (varčevanja) zato ni pomembna samo višina vplačanih premij, temveč tudi donos, ustvarjen z nalaganjem sredstev. Pomemben cilj zavarovancev oziroma zaposlenih[2] je učinkovito upravljanje s sredstvi, katerih lastniki so, in s tem doseganje maksimalne vrednosti njihovega premoženja.
Mnenja sem, da institut zajamčene minimalne donosnosti sredstev PDPZ, vloženih v VPS, s katerim želi država zagotoviti varnost in določeno stopnjo donosnosti sredstev, ne glede na uspešnost delovanja upravljavcev, v praksi ne more dovolj učinkovito delovati, oziroma ne more pripomoči k oblikovanju učinkovitega pokojninskega sistema. Uspešnost poslovanja VPS bi morala predvsem biti odvisna od uspešnosti upravljanja zbranih sredstev in ustrezne naložbene politike glede na donos in tveganje.  Sicer pa je naložbena politika VPS (in drugih izvajalcev PDPZ) v Sloveniji res zelo omejena, in gre več ali manj za zelo pasivno upravljanje sredstev v portfelju. Bolj je zadeva podobna bančnim depozitom, za katere pa plačujemo določene stroške in provizije. Zato bi morali biti stroški in provizije povezani s takim pasivnim upravljanjem minimalne (-i) oziroma zgolj pokrivati operativne stroške izvajalcev.
II. STEBER predstavljajo in izvajajo vzajemni pokojninski skladi (VPS) (6 jih je), zavarovalnice (3 so) in pokojninske družbe (3), je pokazal predvsem TRI slabosti:
·         previsoki stroški upravljavcev/izvajalcev: storitev izvajalcev PDPZ je vezana na previsoke vstopne, izstopne in upravljavske stroške, donosi pa so manjši od pričakovanj zavarovancev in so bili v zadnjih letih nižji od primerljivega dolgoročnega bančnega varčevanja. Predvsem so neto donosi nepredvidljivi za varčevalce oziroma lastnike pokojninskega premoženja, saj na stroške in provizije posameznik(-i) ne morem(-o) vplivati. 
·         sistem je nepregleden (pogrešam pregled donosnosti izvajalcev DPZ nominalne in realne po letih in mesecih od leta 2002 dalje do danes) , zavarovanci nimajo nikakršnega vpliva na poslovanje nosilcev zavarovanja;
·         institut »minimalna zajamčena donosnost« daje zavarovancem (lastnikom pokojninskega premoženja) občutek, da je varčevanje za dodatno pokojnino varno, odprava zajamčene donosnosti pa daje izvajalcem svobodo, da se bo varnosti naložb namenjalo manj pozornosti, predvsem na račun pričakovanih donosov na nepredvidljivih kapitalskih trgih (donsonost se mora vedno primerjati s tveganjem, ki smo mu bili izpostavljeni da smo ta donos dosegli t.j. standardni odklon)
Te tri pomanjkljivosti II. STEBRA lahko uspešno dopolni stimulativen III. STEBER pokojninskega sistema – pokojninsko varčevanje v bankah in hranilnicah in dodatno še IV. STEBER (vse premoženje posameznika izven pokojninskega sistema).
III. STEBER – prostovoljno, individualno dolgoročno varčevanje
Pokojninska reforma (v letu 2013 in vse nadaljnje reforme) ne more v celoti odpraviti padanja starostne pokojnine iz I. STEBRA                , zato je nujno sistemsko načrtovati ob II. STEBRU tudi III. STEBER - pokojninsko varčevanje v bankah in hranilnicah.
Izpad starostne pokojnine iz I.STEBRA je mogoče učinkovito nadomestiti z lastnim bančnim pokojninskim varčevanjem za dodatno pokojnino. Učinek (velikost privarčevanih sredstev bi bil višji), če bo tudi država odigrala svojo vlogo.
Moj komentar: prebivalci Slovenije imamo v bankah in hranilnicah cca 16 milijard € varčevanja. To je dokaz, da znamo poskrbeti zase. Če bi država tudi tukaj odigrala svojo vlogo (npr. dodani bonusi za individualno dolgoročno varčevanje z vplačilom dodatne, bonus premije pokojninskega varčevanja...podobno smo poznali pri stanovanjski varčevalni shemi), bi tako razbremenila sebe, saj I. STEBER šepa in peša in bi dejansko lahko z javnimi sredstvi pomagali tistim, ki so te pomoči najbolj potrebni (invalidi in osebe, ki si same ne morejo pomagati in resnično ne morejo poskrbeti zase).ninsko
Kakšne značilnosti bi moralo imeti varčevanja v III. STEBRU, da bo zanimivo kot individualno varčevanje:
·         donos je fiksen in vnaprej znan delovanje po sistemu ni »presenečenj«
·         sredstva naj spadajo v jamstveno shemo bank in hranilnic;
·         Banka/Hranilnica jamči varčevalcem varnost varčevanja z vsem svojim premoženjem;
·         Varčevalci nimajo nobenih stroškov (brez vstopne provizije, izstopne provizije ali upravljalske provizije);
Individualno pokojninsko varčevanje v III. STEBRU še ni dobilo prave podpore države: ko  posameznika sam prevzema vse večjo odgovornost za svojo socialno varnost v času uživanja pravic iz I. STEBER-a so nujne dohodninske olajšavave s čimer bo država vzpodbujala k množičnejšemu vstopanju zaposlenih v pokojninsko varčevanje;
·         Davčno čimbolj enakopravna obravnava III. STEBRA glede na II. STEBER  (zavarovancu, ki v svojo korist plačuje
premije, se zniža osnova za dohodnino za leto, v katerem je bila premija plačana; znesek premije, ki jo za račun zavarovanca
plačuje delodajalec, se ne všteva v osnovo za dohodnino; delodajalcu se premije, ki jih v posameznem letu plača v korist
zavarovancev, priznajo kot davčna olajšava pri davku od dohodka pravnih oseb in pri davku od dohodkov iz dejavnosti; od
premije se ne plačujejo prispevki za socialno varnost, itd.);
·         Obračunane obresti pri pokojninskem varčevanju naj ne bi bile obdavčene;
IV. STEBER-vse premoženje izven pokojninskega sistema
vključuje osebno varčevanje in vse osebno premoženje, ki ga ima posameznik izzven pokojninskega sistema (npr. tudi lastništvo nepremičnin, kjer smo Slovenci izredni...). Nepremičnina bi lahko bila vir prihodkov (najemnina, odajanje...), a v Sloveniji se dogaja, da je mnogo praznih nepremičnin ali pa v njih živijo starejši ljudje sami. Čim starejši smo, čim težje in dražje je vzdrževanje nepremičnine, katere lastniki smo.
Kako učinkovit je trenutno slovenski pokojninski sistem  ?
OECD navaja, da je klasifikacija različnih pokojninskih sistemov in različnih pokojninskih načrtov med državami zelo težavna. Primerjava sistemov in načrtov je lahko celo sporna, saj ima vsaka od držav svoje gospodarske, socialne, kulturne, politične in zgodovinske okoliščine. Ne obstaja idealen pokojninski sistem, ki bi postal univerzalen model za vse države. Kljub vsem razlikam pa obstajajo nekatere funkcije in značilnosti pokojninskih sistemov, ki vodijo do večjih koristi strank/upravičencev, in povečujejo verjetnost trajnosti in finančne vzdržnosti pokojninskega sistema v prihodnosti, in s tem večjo stopnjo zaupanja celotne skupnosti v pokojninski sistem. Skupne značilnosti vseh pokojninskih sistemov lahko testiramo in preizkušamo ter tako primerjamo z ostalimi pokojninskimi sistemi. Zanje je pomembna merljivost in primerljivost. 
Ocenjevanje in spremljanje učinkovitosti pokojninskih skladov tako obveznih kot prostovoljnih[3] omogoča primerjavo delovanja, sicer  različnih pokojninskih sistemov. Učinkovitost svetovnih in evropskih pokojninskih sistemov lahko merimo na podlagi indeksa učinkovitosti pokojninskega sistema kot ga izračunava avstralski center za finančne študije (Melbourne Mercer, Global Pension Index), finančna korporacija Allianz ali pa francoska investicijska finančna korporacija Natixis, ki je član druge največje francoske bančne grupacije BPCE.
Razvrstitev Slovenskega pokojninskega sistema
Leto
2013
2014
Razvrstitve pokojninskih sistemov držav »raziskovalcev« 2014
Mecer-Avstralija
SLO še ni uvrščena (CRO ni uvrščena)
SLO še ni uvrščena (CRO ni uvrščena)
Avstralija: 2/25, Francija: 14/25; Nemčija 11/25
Natixsis-Francija
16/150 (za primerjavo CRO: 35)
20/150 (za primerjavo CRO: 32)
Avstralija: 5/150 Francija: 15/150; Nemčija: 7/150
Allianz - Nemčija
31 mesto med 44 (za primerjavo CRO 15)
46 med 50 !!! (za primerjavo CRO 28)
Avstralija: 1/50; Francija: 38/50; Nemčija: 25/50
Žal Slovenije še ni v tej klasifikaciji kot jo pripravlja raziskovalni center Mercer iz Avstralije, zato sva se ženo odločila, da tudi slovenskemu pokojninskemu sistemu omogočimo njegovo mesto in primerljivost z drugimi svetovnimi pokojninskimi sistemi (pripravljava tudi magistrsko nalogo s tega področja). Po klasifikaciji finančne korporacije Allianz (»Pension Sustainability Index«) je slovenski pokojninski sistem v letu 2014 uvrščen na nezavidljivo 46. mesto med 50. pokojninskimi sistemi. Največji padec je opazen v letu 2014 (v letu 2013 smo bili 31. med 44). Zadnja ocena poslabšanja uvrstitve je v določeni meri poledica novih dejstev – Slovenija postaja vse bolj stara država in to vse hitreje...                                     Več o tem na predavanju, ki ga pripravljam ...
Zaradi razpršenosti lastništva posamezni lastniki nismo zmožni ali zainteresirani nadzorovati delo upravljavca pokojninskega sklada, zaradi stroškov povezanih s tem. Korist namreč, v nasprotju s stroški, poberejo vsi obstoječi lastniki pokojninskega sklada. Omenjeni stroški so vzrok, da vsak od malih lastnikov predpostavlja, da bo delovanje upravljavca VPS nadzirala tretja oseba, kar se izraža v končnem majhnem nadzoru njegovega delovanja. Zaradi navedenega teorija agenta v primeru razpršenega lastništva ločeno od lastniške funkcije predlaga oblikovanje posebnih nadzornih organov, katerih izključna naloga je izvajanje nadzora nad delovanjem agenta. Kljub upoštevanju tega predloga in razmejitvi lastništva in nadzora nad sredstvi VPS obstaja nevarnost, da upravljavec VPS pri svojem delovanju namesto ciljev lastnikov sklada zasleduje lastne cilje (Skok, 2002).    
Pristop k minimiziranju stroškov na enoto premoženja v upravljanju uporablja tudi Japonski sklad (GPIF), ki upravlja javna pokojninska sredstva[4] (ang. Public Pension Reserve Fund-PPRF). Zanimivo je, da kljub temu ne dosega boljših donosov. Tako minimiziranje stroškov je povezano s pasivno in konzervativno naložbeno politiko tega sklada (omejitve glede naložb pokojninskih skladov). Glede na institut minimalne zajamčene donosnosti je pristop minimiziranja stroškov lahko zelo primeren tudi za slovenske VPS.
V. ZAKLJUČEK
Mnenja sem, da je za učinkovitost pokojinskega sistema, primerna pokojnina pomembna, vendar je največji potencial možnih izboljšav v merjenju, upravljanju in različnih razkritjih tveganj, vsebovanih v pokojninskih poslih. Izboljšave omenjenih pokojninskih vidikov ne moremo vpeljati brez ustrezne organizacijske strukture pokojninskega sistema, ki bo pripravljen in sposoben izvajati te pomembne naloge.
Primerna in učinkovita organizacijska struktura bo lahko odgovorila na bistvena vprašanja delovanja pokojninskega sistema, kot so:
·         kaj želimo s pokojninskimi načrti, pokojninskimi skladi in njihovim delovanjem in upravljanjem doseči ?
·         katere kritične momente je potrebno upoštevati, ko želimo oblikovati učinkovitejšo organizacijo ?
·         v čem je nova organizacija boljša glede na tradicionalne pokojninske sisteme ?
·         kaj nas ovira in nam preprečuje oblikovanje učinkovitejše organizacije pokojninskega sistema ?
·         ali lahko te ovire premagamo in kako ?
Model življenjskega cikla posameznikovega ekonomskega obnašanja predlaga, da mora posameznik stalno optimizirati svojo porabo skozi celo življenje (sledi predavanje in članek o tej temi...). Večinoma to naprej pomeni zadolževanje zaradi dosege cilja primerne izobrazbe in prebivališča ter zaradi trajnih potrošnih dobrin. Vračilo dolga v aktivni dobi, ko tudi ustvarjamo primerno finančno premoženje. V neaktivni dobi se mora akumulirano premoženje (finančno in nefinančno premoženje npr. nepremičnine, ki hitro postanejo breme, ko se staramo...) preoblikovati v primerne pokojninske prihodke. Sicer bomo imeli v vsaki starajoči se družbi z zagotavljanjem primerljivih dohodkov, ki smo jih dosegali v naši aktivni dobi (beri: naš standard bo padel...) > ali se bomo s tem sprijaznili in znali živeti je temeljno vprašanje ?
Največkrat obstajata dva temeljna razloga, da teorija oziroma model ne zaživi v praksi:
1.) ljudje zelo težko prepoznajo model optimiziranja porabe in ga zato v praksi slabo uporabljajo, in
2.)  problem principala in agenta (ang. principal-agent problem) in asimetrija informacij, ki med potrošnika/varčevalca in njihovim denarjem postavljata ogromno posrednikov.
Večina človekovih slabosti oziroma šibkosti (ang. human foibles)[5] vpliva na to, da ljudje kot posamezniki niso najboljši pri zagotavljanju svojih pokojninskih prihrankov.  Te ugotovitve nedvomno veljajo tudi za slovenski pokojninski sistem.
Praktične koristi oblikovanja učinkovitega pokojninskega sistema so:
1.)    sodelovanje širokega kroga zaposlenih v prostovoljnem dodatnem pokojninskem zavarovanju, kjer so interesi sodelujočih usklajeni in sredstva dobro upravljana,
2.)    usklajeni interesi pomenijo pravni okvir v katerem finančni interesi strank/upravičencev pokojninskih skladov niso v navzkrižju z interesi potencialnih drugih skupin deležnikov (ang. stakeholders),
3.)    dobro lastniško upravljanje (ang. good governance) pomeni obliko organizacije, ki ima jasno določeno poslanstvo, postavljen učinkovit nadzor in izvršne funkcije, ter prav tako učinkovite operativne funkcije, kar je vse nujno potrebno za doseganje poslanstva organizacije. Dobro gospodarjenje zahteva upravljati zadosti velik obseg sredstev, kar prinaša tudi konkurenčne stroške na enoto,
4.)    ustrezne vladne politike lahko uspodbujajo tako vsklajenost interesov kot tudi dobro upravljanje pokojninskih skladov. Vladna politika mora v prvi vrsti zagotoviti, da bodo pokojninski skladi lahko zasledovali in uresničevali edini pomemben cilj njihovega delovanja – ustvarjanje vrednosti za stranke/upravičence pokojninskih skladov (The Ideal Pension-Delivery organization:Theory and Practice, Ambachtseer 2007).
Kje je prostor za izboljšanje (vsakega) pokojninskega sistema ?
  1. povišati upokojitveno starost, ki mora odsevati pričakovano življenjsko dobo, tako sedaj kot v prihodnosti in na ta način ZMANJŠATI izdatke javnih pokojnin (v SLO: pokojnina iz I. STEBRA)
  2. promovirati (beri: narediti spodbudno, stimulativno) zaposlenost in/ali zaposlovanje starejših oseb, kar bo povišalo prihranke in s tem dohodke v neaktivni dobi ter hkrati omejilo poviševanje pokojninskih izdatkov iz I. STEBRA (če bi bili že upokojeni namesto aktivni)
  3. davčno spodbujati privatno varčevanje (v SLO: v II. in III. STEBRU) v okviru pokojninskega sistema in izven njega (IV. STEBER – vse premoženje izven pokojninskega sistema) zaradi zmanjšanja odvisnosti od javne pokojnine (v SLO: I. STEBER)
  4. povečati udeležbo zaposlenih in/ali samozaposlenih dodatnem pokojninskem zavarovanju (v SLO: II. STEBER) in postaviti investicijsko privlačen III. STEBER – poceni, donosnejši od depozitov pri bankah, bolj transparenten ter zagotavljanje ažurnih informacij o privarčevanih sredstvih
  5. zmanjšati oziroma onemogočiti nenamenske odlive pokojninskih sredstev (prihrankov) (v SLO: II. STEBER) – sicer se izgubi smisel II. STEBRA
izboljšati učinkovitost lastniškega upravljanja v pokojninskih skladih (vidik stroškov in donosnost) (v SLO: II. STEBER) (velika razpršenosat lastništva pokojninskih sredstev t.j. veliko število malih lastnikov). Razpršeno lastništvo se lahko omili preko skrbnika/zaupnika lastnikov.
Učinkovit pokojninski sistem bo v celoto povezal gospodarske politike, socialne politike ter politike finančnih trgov, in čimbolj uskladil različne interese, kar bo zagotavljalo primerno oblikovanje vrednosti za vse deležnike (ang. stakeholders) v pokojninskih skladih.

Vsekakor se veselim vaši vprašanj in povratnih informacij ter komentarjev.
Hvala za sodelovanje.
Več informaciji na predavanjih, ki jih pripravljam...
Ivančna Gorica, 23.3.2015




[1] STAROSTNA POKOJNINA je odvisna od mesečnega povprečja plač, ki jih je zavarovanec prejel, oziroma ZAVAROVALNIH OSNOV, od katerih so mu bili obračunani prispevki, v katerihkoli zaporednih 18 letih (24 letih, ZPIZ-2) zavarovanja po 1.1.1970, ki so zanj najugodnejši (ZPIZ-1-UPB4, 39.člen). Za izračun POKOJNINSKE OSNOVE se zavarovalne osnove (plače) iz prejšnjih let PRERAČUNAJO Z VALORIZACIJSKIMI KOLIČNIKI, tako da ustrezajo gibanju POVPREČNIH PLAČ (do 31.12.1990) in pokojnin (od 1.1.1991 dalje) v koledarskem letu pred uveljavitvijo pravice do pokojnine (ZPIZ-1-UPB4, 47.člen). Sam Izračun starostne pokojnine:je precej kompliciran. Izračun poenostavljeno izgleda:
A   x   B    =   C
C   x   D   =    E
Legenda: A...neto zavarovalna osnova=neto plača oz. nadomestilo plače, B...valorizacijski količnik, C...pokojninska osnova, D...odmerni odstotek
E...starostna pokojnina    Več o tem na predavanju, ki ga pripravljam ...

[2] Zavarovanec oziroma zaposleni  je vedno lastnik vplačanega premoženja, ne glede na to ali plačila zanj izvaja delodajalec.
[3] Obvezni in prostovoljni privatni pokojninski sklad sta izraza, ki jih v Sloveniji poznamo v drugem stebru pokojninskega sistema. V okviru slovenskega dodatnega pokojninskega zavarovanja/varčevanja poznamo oba termina »obvezno dodatno pokojninsko zavarovanje«  in  »prostovoljno dodatno pokojninsko zavarovanje«. Slednje se naprej loči na kolektivno in individualno (poznamo tudi ti dve vrsti pokojninskih načrtov).
Glede na razlago OECD je poklicni (ang. occupational) pokojninski načrt vezan na poslovni/pogodbeni odnos med delodajalcem (organizacija, ki ustanovi pokojninski načrt,  tako imenovani »sponzor«  pokojninskega načrta) in delavcem (članom in/ali upravičencem iz pokojninskega načrta). Pokojninski načrt lahko ustanovi posamezno podjetje ali pa skupina podjetij npr. iz iste panoge. Pokojninski načrt lahko ustanovijo tudi  »organizacije delavcev« ali strokovna združenja. Za vse velja, da lahko pokojninski načrt ustanovijo posamezno ali pa kot skupen pokojninski načrt. Pokojninski načrt lahko izvaja sponzor pokojninskega načrta direktno, ali pa lahko pokojninski načrt »izvaja« pokojninski sklad ali druga finančna ustanova, ki ima za to pooblastila. Individualni pokojninski načrti ni vezan na delovno razmerje. Vseeno pa lahko delodajalec in/ali država lahko prispeva v individulni pokojninski načrt.     
[4] Mnoge države »delno kapitalsko financirajo« svoje sicer večino dokladno oziroma pretočno (ang. Pay-As-You-Go-PAYG) financirane sisteme socialnega zavarovanja z oblikovanjem tako imenovanih skladov javnih pokojninskih rezerv. Gre za neko vmesno stopnjo pri prehodu na naložbeni način financiranja (ang. funded), ki ga navadno izvajajo privatni pokojninski skladi. Glavna razlika med običajnimi pokojninskimi skladi in skladi javnih pokojninskih rezerv je v tem, da končni lastnik oziroma upravičenec pokojninskih sredstev v primeru sklada javnih rezerv nima statusa pravnega lastnika kot v primeru »navadnega« pokojninskega sklada. Po vsebini financiranja in načinu upravljanja je sklad nekje med našim ZPIZ-om in vzajemnimi pokojninskimi skladi (VPS-ji).      
[5] Najbolj značilne so: pomanjkanje samokontrole, vztrajnost in odlašanje, preveč izbere, nepravilni sklepi in »prehitro« zaupanje informacijam, strah in odklonilen odnos do izgube. 

Ni komentarjev:

Objavite komentar