ponedeljek, 9. marec 2015

Nekaj o javnih financah – Slovenija in občine 2.del

Morate biti dovolj sebični, da se najprej uskladite s tem kar ste,
sicer nimate drugim ničesar dati.
Da si racionalen, trajnosten (ekonomsko sebičen in ne-potraten), pomeni, da si etičen in moralen do sebe (razčistiš s sabo, kaj si .), in dovolj izobražen, da lahko trezno pomagaš drugim.
Stojan Zorzenone,
etični bančnik

Občinski proračun in Financiranje občin v Sloveniji
Pravna ureditev financiranja občin
Uvajanje lokalne samouprave v Sloveniji je temeljilo, kot v večini evropskih držav, na ustavi z upoštevanjem načel evropske lokalne samouprave. Najpomembnejša načela evropske lokalne samouprave so se pri nas začela izvajati v letu 1994 z ustanovitvijo novih občin oziroma leta 1995 z začetkom delovanja njihovih organov. Sistemsko ureditev financiranja občin pravno urejajo predvsem ustava, zls, zjf in zfo. Poleg navedene zakonodaje je treba omeniti listino
mells, katere načela so pomembna za zagotavljanje finančne avtonomije občin.
Ustava Republike Slovenije
Ustavno določilo (9. člen) zagotavlja lokalno samoupravo, kar pomeni, da mora ustava predvideti tudi njene dohodke, ki jih opredeljuje 142. člen ustave, in sicer: »Občina se financira iz lastnih virov. Občinam, ki zaradi slabše gospodarske razvitosti ne morejo v celoti zagotoviti opravljanja svojih nalog, država v skladu z zakonsko določenimi načeli in
merili zagotovi dodatna sredstva.« V nadaljevanju ustava določa pridobivanje sredstev za uresničevanje nalog občin, in sicer: »Država in lokalne skupnosti pridobivajo sredstva za uresničevanje svojih nalog z davki in drugimi obveznimi dajatvami ter s prihodki od lastnega premoženja. « (146. člen).
Zakon o financiranju občin
Temeljni zakon, ki ureja sistem financiranja občin, je zfo. Najprej je bilo financiranje občin urejeno z začasnim zakonom o financiranju občin, sprejetim leta 1994. Takratni zfo je temeljil na starem sistemu javnih financ in ni bil usklajen z ustavnimi načeli in načeli mells. Osrednji namen zfo je bilo financiranje nujnih (obveznih) nalog občin, ugotavljanje meril za financiranje nujnih nalog in določanje finančne izravnave iz državnega proračuna. Pomanjkljivosti so se pokazale zlasti v delu, ki je določal merila za financiranje nujnih nalog.
Leta 1998 je bila sprejeta prva sprememba zfo in nastal je zfo-a, ki ni bistveno spremenil določil glede virov financiranja občin. Bistvena sprememba zfo-a je bila v tem, da se občinam, ki z lastnimi prihodki
ne morejo financirati svojih nalog, zagotovijo dodatna sredstva z izračunom primerne porabe občin, to je izračun primernega obsega sredstev, s katerimi občina lahko zagotovi izvajanje ustavnih in zakonskih nalog.
Tudi pri zfo-a so se pokazale pomembne slabosti, zlasti zaradi neenakomerno porazdeljene dohodnine, kar je povzročilo, da je v letu 2005 kar 173 in v letu 2006 170 občin prejemalo finančno izravnavo iz državnega proračuna (Brezovnik, Oplotnik in Železnikar 2006). Porazdelitev prihodkov od dohodnine je bila brez utemeljenih razlogov nesorazmerna z nalogami občin in zato ni zagotavljala enakih možnosti za financiranje obveznih nalog.
Leta 2005 je bila sprejeta druga novela Zakona o financiranju občin – zof-b, ki pa se je v glavnemnanašala na boljšo ureditev področja zadolževanja občin. Pomembno je še eno področje novele, in sicer v delu, ki ureja sofinanciranje investicij, bolj znano kot 26.a člen, ki je določal, da so občine upravičene do dodatnih sredstev za sofinanciranje investicij na področju regionalnih razvojnih programov in izvajanja strukturne, kohezijske in predpristopne politike na lokalni ravni.
Namen zfo-1, ki je bil sprejet konec leta 2006, je ureditev enakega sistema financiranja za vse občine in zagotoviti državljanom enakopravnejše možnosti za zadovoljevanje njihovih skupnih potreb in interesov z viri financiranja ter večjo finančno avtonomijo občin pri pridobivanju sredstev ter njihovi porabi (Juvan Gotovac 2007). zfo-1 na podlagi
načel lokalne samouprave, koneksitete, finančne avtonomije in enakosti določa naslednje vire financiranja občin (6. člen): lastne davčne vire, druge lastne vire, občinske takse, odstopljene vire in zadolževanje. Vsi ostali viri financiranja so namenjeni financiranju tistih nalog in razvojnih programov oziroma projektov, ki jih občine avtonomno določajo s
svojimi predpisi in odločitvami. zfo-1 je poleg uskladitve virov financiranja z obveznimi nalogami občin uvedel tudi nov model financiranja primerne porabe in ureja sofinanciranje investicij, ki jih načrtujejo občine v svojih načrtih razvojnih programov.
Finančna avtonomija občin
S finančno avtonomijo opredeljujemo na podlagi zakona izdano pooblastilo posameznim subjektom javnega financiranja, da lahko zbrana javna finančna sredstva samostojno razporejajo glede na splošne potrebe
(Pernek 1997). Jelčić (1998) finančno suverenost deli na pravico določanja davčnih virov in vrste davščin, pravico razpolaganja z vsemi javnimi prihodki in pravico odmere in pobiranja davkov v lokalnih skupnostih.
Za večjo finančno suverenost občin je bistvenega pomena uvedba finančne decentralizacije. Glavni dejavnik, ki vpliva na doseganje večjih narodnogospodarskih koristi z decentralizacijo je ta, da se s pomočjo decentraliziranih enot bolj približamo dejanskim potrebam okolja, kar v primeru financiranja občin predstavlja njihove lokalne skupnosti. Stopnji
fiskalne decentralizacije je postavil temelje že Tiebout (1956) s svojim znanim modelom, kjer pravi, da bodo družine oziroma posamezniki v primeru velike mobilnosti gospodinjstev »volila z nogami«, kar pomeni,
da bodo za svoje bivanje izbrali okolje, ki se bo glede na davke in ponudbo javnih dobrin najbolje prilegalo njihovim osebnim okusom.
Stopnja finančne suverenosti občin pove, koliko ima občina lastnih prihodkov neodvisno od države (Lavtar 2005). Občine izkazujejo večjo finančno avtonomnost, če imajo možnost predpisovati dajatve tako po viru kot po predmetu obdavčitve in davčni stopnji ter odločati o porabi svojih javnih prihodkov, v nasprotnem je občina le izvršiteljica nalog,
ki se nanjo prenašajo z države (Vlaj 2004). Zadostna stopnja finančne samostojnosti občin omogoča delovanje v skladu s potrebami njihovih prebivalcev, ki se odraža v odločanju o prihodkih proračuna, državnih pomočeh in porabi javnih prihodkov (Babič 1996).
Financiranje občin v Sloveniji
Sistem financiranja mora občinam zagotavljati sorazmernost virov financiranja z nalogami, finančno avtonomijo in manjšo odvisnost financiranja od dodatnih sredstev državnega proračuna. Učinkovit sistem financiranja
občin mora upoštevati načela lokalne samouprave, finančne avtonomije, koneksitete, načelo enakosti in subsidiarnosti (Drofenik 2007). zfo iz leta 1991 je predstavljal orodje, s katerim se je izvajal sistem financiranja občin v Sloveniji, vendar pa je ta sistem že od samega začetka imel celo vrsto pomanjkljivosti, ki pa so se z razvojem lokalne
samouprave, z njeno decentralizacijo in pojavom teženj po večji finančni avtonomnosti občin, samo še stopnjevale. Kot navajata Brezovnik in Oplotnik (2003), so se glavne pomanjkljivosti, ki so očitane prejšnjemu sistemu financiranja, kazale v nepravilni vertikalni davčni strukturi, neustrezno postavljenih mejah slovenskih občin, nesorazmernosti porazdelitve finančnih virov in neustreznem izračunu primerne porabe.
Vertikalna davčna struktura mora zagotavljati, da lahko večina občin v celoti financira svoje naloge, in tako uresničevati lokalne javne zadeve brez finančne izravnave države (SlužbaVlade rs za lokalno samoupravo in regionalno politiko 2006). Navedene pomanjkljivosti so povzročile, da je iz leta v leto več občin prejemalo finančno izravnavo, s čimer se je zmanjševala njihova finančna avtonomnost in motiviranost za razvoj (Železnik 2002). Naloge občin niso bile ustrezno opredeljene in zato niso bile v sorazmerju s finančnimi viri. Odstopljeni finančni viri so bili po obsegu premalo raznovrstni, pomemben vir je bila le dohodnina, ki je bila neenakomerno porazdeljena. Med vire integralnega proračuna so bili všteti tudi namenski viri, ki jih občine predpisujejo samo za točno določene namene. zfo tudi ni imel izdelanega državnega sistema za pridobivanje mnenj občin glede odločanja o sredstvih, namenjenih njihovemu delovanju in ni predvidel možnosti ugovora občin zoper postopek izračuna primerne porabe, ki ga določa država.
Novi sistem financiranja občin, ki temelji na zfo-1, je stopil v veljavo 1. 1. 2007. zfo-1 je na novo določil vire financiranja,model financiranja primerne porabe, ki se nanaša le na financiranje obveznih nalog občine na podlagi glavarine, to je pripadajočega deleža na ravni države pobranih državnih davkov, ki se občini nakazujejo iz vplačanih računov teh davkov neposredno, praviloma vsaj enkrat tedensko.
Vsi ostali viri financiranja pa so namenjeni financiranju neobveznih, »samoupravnih« nalog občin in financiranju njenih razvojnih programov; delitev sredstev med obveznimi in »samoupravnimi« nalogami ter posledično lastnimi
viri je 70:30. Drofenik (2007) komentira, da zfo-1 zagotavlja občinam tudi sofinanciranje posameznih nalog, projektov in investicij iz državnega proračuna, ki se nanašajo na sofinanciranje posameznih nalog in projektov, če je z zakonom ali predpisom ugotovljen širši javni interes, sofinanciranje pravic narodnih skupnosti in romske skupnosti, sofinanciranje investicij v lokalno javno infrastrukturo in drugih investicij, pomembnih za prebivalce občine, ter sofinanciranje skupnih občinskih uprav in spodbujanje združevanja občin.
10. 6. 2008 je stopila v veljavo novela zfo-1a. Novela je na novo določila, da občinam za financiranje primerne
porabe po novem pripada 54% dohodnine, od tega 70% posameznim občinam, preostanek pa za solidarnostno izravnavo prihodkov od dohodnine med občinami. Občinam, ki s temi sredstvi ne pokrijejo primerne porabe, država dodeli finančno izravnavo v višini razlike do primerne porabe. Novela ukinja prehodno obdobje, povezano z nadomestilom za uporabo stavbnega zemljišča, ki tako v celoti pripada občinam.
Prav tako postanejo prihodek občin okoljske dajatve v povezavi z lokalnimi gospodarskimi službami. Spremembe so tudi na področju zadolževanja občin, in sicer se občine ne bodo mogle zadolževati za več kot 8% realiziranih prihodkov, v kar niso vštete hipoteke in zadolževanje pravnih subjektov, katerih ustanoviteljica je občina. Občine se bodo lahko dodatno zadolževale v primeru projektov, ki so sofinancirani iz evropskih skladov.
Viri financiranja občin
Financiranje občin temelji na načelu sorazmernosti virov financiranja z nalogami občin in načelu samostojnosti občin pri financiranju nalog občine (Owens in Panella 1991). Po virih financiranja občin bi Slovenijo lahko primerjali z Nemčijo in Avstrijo, saj obe državi za znaten del lokalnih davčnih prihodkov uporabljata tehniko deljenih davkov tako, da so v Sloveniji viri financiranja občin naslednji (zfo-1 2006):
a.) Lastni viri
1. Lastni davčni viri, ki so davek na nepremičnine, davek na vodna plovila, davek na promet nepremičnin, davek na dediščine in darila, davek na dobitke od klasičnih iger na srečo in drugi davki.
2. Viri financiranja občin so tudi prihodki v obsegu 54% dohodnine, vplačane v predpreteklem letu, povečani za inflacijo. Do uvedbe davka na nepremičnine se kot vir financiranja v prehodnem obdobju (do vključno leta 2011) štejejo prihodki od nadomestila za uporabo stavbnega zemljišča in od davkov od nepremičnega premoženja občanov. Davki na nepremičnine so še posebej primerna osnova za lokalno odmerjen in pobran davek (King 1992).
3. Drugi lastni viri so prihodki od samoprispevka, takse, globe, koncesijske dajatve, plačila za storitve lokalnih javnih služb, okoljske dajatve za varstvo okolja, ki so namenjene gradnji komunalne infrastrukture ter zagotavljanju okoljskih standardov, ki so v pristojnosti občinskih javnih služb varstva okolja, prihodki od stvarnega in finančnega premoženja občine, prejete donacije in transferni prihodki iz državnega proračuna in sredstev eu.
4. Občinske takse, ki jih občine lahko predpišejo za uporabo javnih površin za prirejanje razstav in zabavnih prireditev, oglaševanje na javnih mestih, parkiranje na javnih površinah, uporabo javnega prostora za kampiranje in druge zadeve, predpisane z zakonom.
b.) Sredstva države
Država zagotavlja sredstva za sofinanciranje investicij v lokalno javno infrastrukturo in za investicije posebnega pomena za zadovoljevanje skupnih potreb in interesov prebivalcev občine. Investicije morajo biti uvrščene v načrte razvojnih programov občinskih proračunov. Sredstva se zagotavljajo vsako leto v višini šestih odstotkov skupne primerne porabe občine. Poleg dodatnih sredstev za sofinanciranje investicij iz državnega proračuna zagotavlja država tudi sredstva za sofinanciranje investicij v višini odobrenih sredstev strukturne in kohezijske politike eu. Pri sofinanciranju investicij se upošteva merilo razvitosti občin, ki je določeno z metodologijo Ministrstva za finance. Po novem 24. Členu zfo-1, ki upošteva podatke Statističnega urada Republike Slovenije in druge uradne evidence, se pri izračunu kazalcev razvitosti občine upoštevajo razvitost, ogroženost in razvojne možnosti občine.

Zadolževanje občine
Občina se lahko zadolži, če odplačilo obveznosti iz naslova posojil, finančnih najemov, blagovnih kreditov in izdanih poroštev v posameznem letu ne preseže 8% realiziranih prihodkov v letu pred zadolževanjem. Prav tako lahko občina s črpanjem posojil pridobiva sredstva, če se s tem zmanjšajo stroški občinskega dolga ali izboljša struktura dolga.
Občine ne smejo prevzemati dolgov, lahko pa izdajajo poroštva za obveznosti zadolževanja posrednih proračunskih uporabnikov in javnih podjetij, katerih ustanoviteljica je občina.
Primerna poraba občin
Primerna poraba občine je po zfo-1 (2006) primeren obseg sredstev za financiranje obveznih nalog občine, ki se izračuna po enačbi:

ppi = (0,61 + 0,13 · ci + 0,06 · pi + 0,16 · mi + 0,04 · si) · p · oi,
pri čemer je:
ppi – primerna poraba občine;
ci – razmerje med dolžino lokalnih cest in javnih poti na prebivalca v posamezni občini in dolžino lokalnih cest in javnih poti na prebivalca v celotni državi;
pi – razmerje med površino posamezne občine na prebivalca in površino celotne države na prebivalca;
mi – razmerjemed deležem prebivalcev občine,mlajših od 15 let, v celotnem prebivalstvu občine in povprečjem teh deležev v državi na dan 1. januarja leta, v katerem se ugotavlja primerna poraba občine;
si – razmerje med deležem prebivalcev, starejših od 65 let, v celotnem prebivalstvu občine in povprečjem teh deležev v državi na dan 1. januarja leta, v katerem se ugotavlja primerna poraba občine;
p – povprečnina in
oi število prebivalcev v občini (zfo-1 2006).
Primerna poraba predstavlja primeren obseg sredstev za financiranje z zakonom določenih nalog. Ministrstvo za finance ugotovi primerno porabo posamezne občine na podlagi dolžine lokalnih cest in javnih poti v občini, površine občine, deleža prebivalcev, mlajših od 15 let in deleža prebivalcev, starejših od 65 let v občini, števila prebivalcev občine in povprečnine.

Naloge, katerih stroški se upoštevajo za ugotovitev primerne porabe občine, se nanašajo na področja:
• predšolske vzgoje, osnovnega šolstva in športa, primarnega zdravstvenega varstva in zdravstvenega zavarovanja, socialnega varstva in kulture;
• zagotavljanja lokalnih gospodarskih javnih služb;
• urejanja občinske javne infrastrukture in zagotavljanja varnosti prometa na občinskih cestah;
• požarnega varstva ter varstva pred naravnimi nesrečami;
• prostorske ureditve občinskega pomena, varstva okolja in ohranjanja narave;
• plačevanja stanarin in stanovanjskih stroškov;
• delovanja občinskih organov ter opravljanja upravnih, strokovnih, pospeševalnih in razvojnih nalog ter nalog v zvezi z zagotavljanjem javnih služb;
• opravljanja drugih nalog.
S povprečnino se določajo povprečni stroški na prebivalca v državi, izračunani na podlagi podatkov o stroških občin za financiranje obveznih nalog. Primeren obseg sredstev je merilo za ugotavljanje prihodkov občine iz dohodnine za financiranje primerne porabe. Če je izračunani primerni obseg sredstev za več kakor 15% večji od izračunane primerne porabe občine, se presežek nad 15% zmanjša za polovico. Za financiranje primerne porabe pripada občini 70% prihodkov, ki se ugotovijo na podlagi vsote odmerjene dohodnine davčnim zavezancem s stalnim prebivališčem v Sloveniji. Prihodki od 30% občinskih prihodkov iz dohodnine in del prihodkov posamezne občine, ki presega njen primeren obseg sredstev, so sredstva za solidarnostno izravnavo prihodkov občin, katerih prihodki so nižji od njihovega primernega obsega sredstev (zfo-1).
Povprečnina predstavlja na prebivalca v državi ugotovljen primeren obseg sredstev za financiranje z zakonom določenih nalog. Ugotovi jo Ministrstvo za finance, določi pa državni zbor z zakonom, ki ureja izvrševanje proračuna.
Občinski proračun in njegova struktura
Proračun je akt občine, s katerim so predvideni prihodki in drugi prejemki ter odhodki in drugi izdatki občine za zadovoljevanje javnih potreb iz njene pristojnosti in v okviru katerega jih tudi financira. Občina preko proračuna vpliva na trajen in stabilen razvoj gospodarstva, lokalne skupnosti in na blaginjo njenih prebivalcev. Občinski proračun je pravni akt sui generis – edini te vrste (Dictionary.com 2009), ki se sprejema za eno ali dve leti. Sestavljen je iz splošnega in posebnega dela ter načrta razvojnih programov (Repar 2007). A del splošnega dela proračuna je bilanca prihodkov in odhodkov, kjer so prikazani celotni prihodki in odhodki v proračunskem obdobje. B del splošnega dela proračuna predstavlja račun finančnih terjatev in naložb ločene na stran izdatkov in stran prejemkov. C del proračuna je račun financiranja, ki predstavlja zadolževanje občine ter odplačila dolga. Posebni del proračuna sestavljajo finančni načrti neposrednih uporabnikov, ki so določeni na podlagi institucionalne klasifikacije (funkcionalna, programska
in ekonomska klasifikacije). Načrt razvojnih programov sestavljajo načrtovani izdatki proračuna za investicije in državne pomoči ter drugi razvojni projekti, vključno s tistimi, ki bodo financirani iz skladov eu, za prihodnja štiri leta. Izdatki v načrtu razvojnih programov so razdelani po posameznih programih oziroma projektih uporabnikov, kot tudi po naslednjih štirih letih, v katerih bodo bremenili proračun, ter po virih financiranja (Rožič 2003).
Bilanca prihodkov in odhodkov občinskega proračuna
Skupni prihodki se delijo na
a.) tekoče prihodke (davčni:70+nedavčni:71),
b.) kapitalske prihodke (72), prejete donacije (73)  in transferne prihodke (74).
Tekoči prihodki (70+71)  so 
·         Davčni prihodki (70), in
·         Nedavčni prihodki (71)
Davčni prihodki (70):
·         Dohodnina (700) (trenutno 54% pripada občini)
·         Davki na premoženje (703): davki na nepremičnine, davki na dediščine in darila in davki na promet nepremičnin in finančno premoženje
·         Domači davki na blago in storitve (704): davek na dobitke od iger na srečo, drugi davki (okoljske dajatve) , in
·         Drugi davki (706).
Nedavčni prihodki (71):
·         Udeležba na dobičku in dohodki od premoženja (710): prihodki od obresti in premoženja
·         Takse in pristojbine (711)
·         Globe in druge denarne kazni (712)
·         Prihodki od prodaje blaga in storitev (713): razne vstopnine
·         Drugi nedavčni prihodki (714): ta postavka vsebuje vse, kar ni drugje razvrščeno – vodarina, kanalščina (dolg iz prejšnjih let), omrežnine, čiščenje, odvajanja, prispevki gospodinjstev za kanalizacijski priklop, tehtanje živine, uporaba mrliške vežice, nakazil oglasov, uporaba dvorane, nakazil Zavoda za zaposlovanje (javna dela), komunalnih prispevkov, drugih izrednih nedavčnih prihodkov, ZPIZ-prepovedanih obrokov upokojencev zaradi koriščenja plače družinskega pomočnika,...
Kapitalski prihodki (72) so pridobljeni iz naslova prodaje realnega premoženja občine (zgradb, opreme, zemljišč,...)
Tu so zajeti Prihodki od prodaje zemljišč in neopredmetenih sredstev (722)
Transferni prihodki (74) so prejeta sredstva iz državnega proračuna (7400). Transferni prihodki so prihodki iz drugih JF-ih institucij in blagajn drugih ravni države. Ti prihodki IZVIRNI PRIHODKI OBČINSKEGA PRORAČUNA in predstavljajo le transfer sredstev iz drugih blagajn javnega financiranja.

Dohodnina
Občinam pripada skupaj 54% dohodnine vplačane v predpreteklem letu (+inflacija). V obdobju od leta 2009 do leta 2011 se primerna poraba občin poleg z dohodnino financira še z davčnimi prihodki občin, in sicer v letu 2010 s 16%, v letu 2011 pa pa z 8% davčnih prihodkov občin (davki na dediščine in darila, davki na dobitke od iger na srečo, davki na promet nepremičnin in upravne takse občinskih uprav). Merilo za ugotovitev prihodkov občine iz dohodnine je primeren obseg sredstev.
Dohodnina se izračuna v treh korakih (14.člen ZFO-1):
1. korak- 70% dohodnine priprada vsem občinam enako glede na struktruni delež odmerjene dohodnine
2. korak in 3.korak – preostalih 30% skupaj s presežkom dohodnine nad 70% pri posameznih občinah pa se razdeli najprej s solidarnostno izravnavo (2.korak) in nato še z dodatno solidarnostno izravnavo (3.korak).
Tabela 5: Prihodke občin iz naslova dohodnine zajema izračun dohodnine, ki pripada vsem občinam skupaj v višini 54%, pri čemer se upošteva, da se v predhodnem obdobju (leto 2009 do 2011) primerna poraba financira še  z davčnimi prihodki občine, in izračun dohodnine po občinah v višini 70% glede na strukturni delež po odmernih odločbah za dohodnino za leto 2007.
Dohodnina se nakazuje občinam tedensko po enakih deležih, začenši s prvim tednom proračunskega leta.

Finančna izravnava
Občini, ki v posameznem proračunskem letu s prihodki iz dohodnine ne more financirati primerne porabe, se iz državnega proračuna dodeli finančna izravnava v višini razlike med primerno porabo občine in dohodnino.
Tabela 8 Izračun finančne izravnave zajema izračun finančne izravnave kot razlike med primerno porabo občine in dohodnino oziroma v predhodnem obdobju med primerno porabo občine ter seštevkom in davčnih prihodkov občine.

Za leto 2010 in 2011 nobeni občini ne pripada finančna izravnava, ker se primerna poraba v celoti pokrije s prihodkom iz dohodnine in davčnimi prihodki.

Ni komentarjev:

Objavite komentar